De 10 beste tips voor een lange vlucht

De 10 beste tips voor een lange vlucht

Langer dan 15 uur in een cabine vol met andere reizigers is niet echt je favoriete hobby, maar als je naar de andere kant van de wereld wil reizen is het vaak onvermijdelijk. Onze laatste vlucht van Amsterdam naar Perth via Singapore duurde ruim 19 uur, waarvan bijna 18 uur in vliegtuig. Tegen de tijd dat we de hotelkamer binnenkwamen, waren we volledig uitgeput. Hier zetten we de beste tips voor een lange vlucht voor je op een rij.

Tips voor een lange vlucht

1. Kies de beste plek voor een lange vlucht

Natuurlijk zijn er betere vliegmaatschappijen met wat luxere opties, maar wij backpackers kiezen vaak voor een goedkopere vliegmaatschappij. Bij de meeste vliegmaatschappijen kun je van tevoren kiezen waar je zit. Als je dit pas 24 uur voor vertrek kunt doen, zorg er dan voor dat je deze kans niet mist. Als je met z’n tweeën reist, kies dan twee stoelen op de middelste rij. Op die manier hoef je niet op te staan voor iemand anders (ze kunnen aan de andere kant uitstappen), en je hoeft niemand lastig te vallen als je naar het toilet wil gaan of iets wil pakken uit de de handbagagevakken. Vermijd stoelen achterin om zo min mogelijk last te hebben van het geluid van de motoren en ga niet in de buurt van toiletten zitten om het verkeer te vermijden. Dit zijn de beste plekken voor lange vluchten:

  1. Gangpadstoel op de middelste rij (je hoeft maar voor één persoon op te staan in plaats van twee)
  2. Gangpadstoel aan de zijkant (niemand hoeft op te staan als je naar het toilet wil)
  3. Raamzitting in een zijrij (zo zit je niet vast in het midden)
  4. Een middelste zitplaats op de middelste rij (je zit vast in het midden maar je hoeft niet op te staan als de persoon die naast je zit eruit wil)
  5. De middelste plek in de rij bij het raam (geen aanrader)

2. Neem genoeg spullen mee

Als je op een 24-uurs vlucht zit, is de kans groot dat je van plan bent om een tijdje op reis te gaan. We zeggen altijd dat je niet teveel moet meenemen, maar onderschat de reis niet en neem genoeg (en goede) spullen mee voor de vliegreis. Neem een set goede oordopjes, een oogmasker, een nekkussen (bij voorkeur geen opblaasbare want die zijn minder comfortabel), een tandenborstel en tandpasta, een goede koptelefoon, comfortabele sokken, een eReader vol boeken en/of een iPad vol met gedownloade Netflix-films of -series. Sommige reizigers zweren bij slaaptabletten, maar hier zijn wij persoonlijk geen fan van. Iets dat vaak wordt vergeten: snacks! Je mag met ongeopende verpakkingen gewoon het vliegtuig in, dus neem bijvoorbeeld een lekkere reep mee.

3. Eet een lichte maaltijd voor vertrek

Ook als je normaal gesproken vlees eet, adviseren we om voor je vlucht vegetarisch te eten. Vlees is vaak moeilijker verteerbaar en een zware maaltijd kan aanvoelen als een steen in je maag – vooral bij het opstijgen.

4. Drink genoeg water tijdens je lange vlucht

Drink tijdens de reis genoeg water en hydrateer je gezicht met creme om je huid fris te houden. Reizen is vermoeiend en uitdrogen maakt je alleen nog maar vermoeiender. Als je meer dan 20 uur in dezelfde kleren doorbrengt, kan het ook een goed idee zijn om je hele lichaam voor de vlucht in te smeren met een hydraterende bodylotion. Het kan voorkomen dat je huid gaat irriteren door je kleding.

5. Vermijd koffie of alcohol

Een kopje koffie of glaasje wijn kan aanvoelen als ontspanning, maar deze twee dingen kun je beter volledig vermijden. Door de caffeine in de koffie kan het lastig zijn om te slapen tijdens je lange vlucht, dus kies voor een cafeïnevrij. Alcohol droogt je lichaam uit, waardoor je nog brakker dan normaal aankomt op je bestemming.

vliegen raam jongen

6. Beweeg elk uur

Je bent misschien geneigd om alleen op te staan als je naar het toilet moet, maar vooral bij lange vluchten is dit ongezond en zelfs gevaarlijk. Af en toe een rondje lopen houdt je lenig en energiek. Probeer minimaal elk uur op te staan en te bewegen – des te meer reden om een stoel bij het gangpad te reserveren!

7. Let op de hygiene

De binnenkant van een vliegtuig is – vooral bij langere vluchten – niet de schoonste plek ter wereld. Vooral nu we rekening moeten houden met de coronamaatregelen, is het belangrijk om op je weerstand te letten. Was je handen of gebruik bacteriële gel voordat je gaat eten en gebruik wat toiletpapier om de toiletdeur van binnenuit te openen. Het drinken van voldoende vocht is ook goed voor je imuunsysteem.

Bonustip: als je de keuze hebt tussen vluchten van verschillende aanbieders, kun je via TripAdvisor voor vliegmaatschappijen recente boordelingen bekijken.

8. Trek de juiste kleding aan voor een lange vlucht

Vaak staat in het vliegtuig de airconditioning op volle toeren. Veel reizigers vinden het daarom vaak koud in een vliegtuig. Het kan daarom slim zijn om comfortabele maar vooral warme kleren te dragen als je gaat vliegen. Tip van de redactie: trek verschillende lagen aan zodat je tijdens de vlucht iets kan uittrekken als het toch wat benauwd wordt. Het voordeel hiervan is ook dat je bij aankomst in een warm land genoeg kleren kan uittrekken dat je niet zwetend op het vliegveld hoeft rond te lopen.

9. Probeer alvast aan de tijdzone te wennen

Op het moment dat je in het vliegtuig stapt, stel je je biologische klok in op je toekomstige tijdzone. Als je jezelf er genoeg voor zet, zal je lichaam op den duur je gedachtes gaan volgen. Het cabinepersoneel maakt vaak gebruik van de verlichting in het vliegtuig om aan te geven wanneer je moet slapen of juist wakker moet blijven. Dit stemmen ze af op de tijdzone van de bestemming, waardoor het je zou moeten helpen om te wennen aan het nieuwe tijdstip. Meer dan 20 uur reizen zal je biologische klok helemaal in de war maken, maar het kan zeker helpen als je zo snel mogelijk bent gewend aan de nieuwe tijdzone.

Wanneer je richting het westen vliegt – zoals New York – is het tijdverschil kleiner en heb je bij aankomst meestal simpel gezegd een érg lange dag achter de rug. Het is dan ook handig om een vlucht te boeken waarbij je laat in de avond op je bestemming aankomt in verband met een jetlag. Zo kun je meteen naar de hotelkamer en je bed in, om de volgende ochtend gerust de stad te verkennen. Kom je bijvoorbeeld in de middag aan? Probeer dan op z’n minst tot 20:00 uur wakker te blijven. Vlieg je richting het oosten naar bijvoorbeeld Azië? Dan is het een stuk lastiger om je aan de nieuwe tijdzone aan te passen, omdat je tegen de klok invliegt en dus heel veel tijd ‘verliest’. Een slechte start bij aankomst qua slaappatroon kun je nog meerdere dagen last van hebben.

10. Maak contact met medereizigers

Als je langer dan 12 uur naast elkaar doorbrengt, kan het – vooral als je alleen reist – geen kwaad om kennis te maken met je buurman of buurvrouw. Door vroeg tijdens de reis het ijs te breken, vermijd je ongemakkelijke situaties als je buurman of buurvrouw heel ongemakkelijk probeert duidelijk te maken dat hij of zij er even langs moet. Misschien is het wel het begin van een nieuwe vriendschap?